Framtidsinriktad marknadsföring:

Så kan employer branding rädda GGVV-företagen

Att som arbetsgivare stärka sitt employer brand – alltså arbetsgivarvarumärke – har aldrig varit viktigare än nu. 2024 står företag inför uppgiften att inte bara locka utan också behålla talang i en alltmer konkurrensutsatt arbetsmarknad, det menar Johan Ottosson, digital strateg på Bonnier News.

– Vi möter ofta företag som har kommit olika långt i sitt arbete kring employer branding, det de ofta har gemensamt är utmaningen att nå ut med detta arbete utanför företagets väggar.

 

Bonnier News är ett av Sveriges största medieföretag men med en unik lokal närvaro på över 40 orter i landet. Johan Ottosson är en av en handfull digitala strateger inom Bonnier News och utgår från ett av kontoren i GGVV-regionen.

Han menar att den lokala förankringen med rikstäckande räckvidd i en trovärdig kontext, tillsammans med en övergripande strategi i flera kanaler, är en stark kombination.

– Passiva kandidater, potentiella arbetstagare som inte aktivt söker jobb, behöver få till sig kommunikation om hur det är att jobba på företaget. Detta underlättar rekryteringskampanjerna då företaget ligger “top of mind”. Man har fått en positiv bild och intresset för tjänsterna som utlysts ökar.

Med hjälp av en grundläggande plan som omfattar allt från strategi, produktion av material och marknadsföring i en kanalmix till rätt målgrupp kan företag stärka och förankra sitt arbetsgivarvarumärke lokalt såväl som nationellt. En uppsida är att det kan även generera merförsäljning då man är mer benägen att handla av ett företag man tycker gott om.

– Employer branding är oerhört viktigt på en arbetsmarknad i ständig förändring – särskilt inom branscher som strider om samma kompetenser. Vågskålen kan tippas åt det företag som lyckas bäst med att föra ut hur man är som arbetsgivare, säger Johan Ottosson.

Bonnier News har mångårig erfarenhet av att använda starka historier i både egna trovärdiga kanaler – som nyhetsmedia – och i till exempel sociala medier för att nå fram till rätt kandidater för framtida rekryteringar.

– I vår rikstäckande organisation har vi alla kompetenser i huset som även våra mindre och lokala kunder kan använda. Vår analysavdelning och vår chef inom rekryteringsegmentet, Malin Pedersén, arbetar med djupgående trendspaning och omvärldsbevakning och vet hur man bäst lyckas med sin rekrytering.

– Vi skräddarsyr strategier efter varje företags behov och skapar spännande material, till exempel film och nativeartiklar, som vi sedan tar ut i flera kanaler för att effektivt kommunicera både vårt och våra kunders employer brand. Det ökar synligheten och attraktiviteten på arbetsmarknaden, säger Malin Pedersén.

Malin Pederséns tips – så lyckas ditt företag med employer branding

Malin Pedersén arbetar med trendspaning och omvärldsbevakning på Bonnier News och hon är otroligt insatt i hur man bäst lyckas med sin rekrytering. här är hennes bästa tips för hur du lyckas med employer branding.

1. Integrera employer branding med er företagsstrategi
Se till att employer branding är en integrerad del av er övergripande affärsstrategi. Detta säkerställer att varje rekryteringsinsats stödjer företagets långsiktiga mål och varumärkesidentitet.

2. Kommunicera äkta och ärliga värderingar
Var tydlig och ärlig med vad företaget står för. En autentisk presentation av företagskulturen attraherar rätt kandidater som delar era värderingar och som är mer benägna att stanna kvar på lång sikt.

3. Prioritera kompetensutveckling
Erbjud kontinuerlig kompetensutveckling för att inte bara förbereda era anställda för framtiden utan också för att förstärka ert varumärke som en arbetsgivare som investerar i sina medarbetare.

4. Skapa trygghet och flexibilitet på arbetsplatsen
I tider av osäkerhet är det viktigt att skapa en arbetsplats där medarbetarna känner sig trygga och värderade. Flexibla arbetsförhållanden kan också vara en attraktiv förmån som lockar talanger.

5. Använd skräddarsydda rekryteringskampanjer
Utveckla specifika kampanjer som inte bara lyfter fram era styrkor som arbetsgivare utan också talar direkt till önskad målgrupp. Ett välriktat budskap är mer effektivt och leder till bättre rekryteringsresultat.

6. Utvärdera och utnyttja rätt medieplattformar
Effektiv användning av till exempel lokala nyhetsplattformar och sociala medier kan öka er synlighet betydligt. Storytelling med anställda i fokus som lyfter fram hur det är att arbeta på företaget blir välläst och fungerar som referens för framtida jobbsökare.

7. Engagera era medarbetare
Inkludera medarbetarna i utvecklingen av ert employer brand. Detta skapar inte bara ett mer genuint varumärke utan också en högre grad av engagemang och lojalitet bland personalen.

Man byter bara jobb om man får mer betalt!

För första gången någonsin värderas lön och förmåner högst, det hamnar dock på 10:onde plats när svenskar utvärderar sin nuvarande arbetsgivare. Till följd av trevlig arbetsmiljö som tidigare varit viktigast året innan. Två av tre arbetstagare anser att ickemonetära fördelar är viktigt ex flexibla arbetsförhållanden, trevliga kollegor och bra chef etc. 

På topp fem ligger även att man väljer att sluta pga att förbättra balansen mellan jobb och fritid samt avsaknaden av karriärutveckling eller dåligt ledarskap.

Topp fem viktigaste kriterierna
vid val av ny arbetsgivare:

💰 Attraktiv lön och förmåner
🥰 Trevlig arbetsmiljö
⚖️ Balans mellan jobb och fritid
🦺 Anställningstrygghet
📝 Intressanta arbetsuppgifter

Källa: Randstad

Läs fler av våra artiklar

Så kan employer branding rädda GGVV-företagen

Att som arbetsgivare stärka sitt employer brand – alltså arbetsgivarvarumärke – har aldrig varit viktigare än...

Tips från vår
rekryterings expert!

Här är Malin Pederséns 7 bästa tips på hur ditt företag lyckas med sin employer branding...

Ska du rekrytera?

MittJobb är samlingsnamnet på Bonnier News Sales lokala rekryterings erbjudande. Här finns – via alla våra lokala tidningsvarumärken...

Hör av dig!

Vi är 6 kollegor utspridda i södra Jönköpings län som brinner för att utveckla våra kunders affärer och skapa smarta digitala lösningar. Här på Bonnier bygger vi långsiktiga relationer och delar gärna med oss av all den kunskap och spetskompetens vi besitter.
Så hör av dig om du tror att vi kan hjälpa ditt företag eller om du bara vill ta en kaffe.